Leksaksbutiker online
lekmer
Fri frakt över 499 kr.
Skickas inom en arbetsdag. Leveranstid 2-5 arbetsdagar med Postnord och 1-2 dagar med Budbee.
stor-liten
1-2 vardagar, olika expressbud finns i vissa städer. Många olika fraktalternativ.
Vi har granskat leksaksbutikerna på webben! Genom att granska deras köpvillkor, fraktalternativ, den generella prisbilden, betalningsmetoder och vad andra kunder har tyckt om köpupplevelsen har vi gjort en sammanställning som vi tycker är rättvisande. Du kan i vår tabell nedan få en snabb överblick av de olika butikerna vi har haft med i vår granskning och du kan även klicka dig vidare och läsa mer ingående om varje butik. Längre ner på sidan (under jämförelsetabellen) kan du läsa mer om vad som gäller angående köpvillkor när du handlar leksaker på nätet samt vilka åtaganden du och butiken har när det till exempel gäller ångerrätt och öppet köp.
Köpvillkor hos leksaksbutiker
När vi har undersökt ett urval av leksaksbutiker online har vi blivit positivt överraskade av deras villkor. Flera butiker har hela 365 dagar öppet köp, vilket innebär att du egentligen kan köpa en leksak; ha den hemma i nästan ett år och sedan skicka tillbaka den (och få pengarna tillbaka) såvida du inte har öppnat förpackningen eller använt den. Det är så gott som riskfritt för dig att köpa en leksak som en present och sedan ångra dig – eller skicka tillbaka om mottagaren redan har en likadan, eller mot förmodan inte skulle gilla leksaken.
Ångerrätt och öppet köp
Ångerrätt har man hos alla nätbutiker; detta eftersom all handel online enligt EU-regler ska ha minst 14 dagars ångerrätt. Dessa 14 dagar börjar ticka ner från den tag du tar emot varan. Anledningen till denna regel är att du som kund ska ha en möjlighet att få se varan på riktigt och kunna ångra ditt köp. Det finns ett undantag och det är att ångerrätten inte behöver gälla om det totala köpet understiger 400kr, men i praktiken verkar de flesta svenska e-handlare erbjuda minst 14 dagars ångerrätt oavsett varans värde.
Öppet köp är något som är frivilligt för butikerna att erbjuda och det finns ingen lag som reglerar detta. Många erbjuder dock öppet köp för att kunden ska känna sig trygg. Ofta gäller öppet köp så länge varan oanvänd och i sin originalförpackning; det ska alltså vara möjligt för butiken att sälja den till en annan kund.
Måste jag själv betala frakten tillbaka till butiken?
Detta varierar hos olika butiker, en del skickar med en retursedel som du kan använda vid ångerrätt och står själv för frakten och en del låter dig själv stå för returfrakten. Om du vill veta innan du beställer en vara/leksak kan du hitta denna information i butikens köpvillkor.
Reklamation av felaktig vara
Är det något fel på leksaken/varan du har fått hem? Är den till exempel trasig eller fungerar inte som det är tänkt? Då har du rätt att reklamera den oavsett om du har öppet köp eller inte. Du reklamerar en vara genom att kontakta butiken du handlat från och meddela vad som är fel – du kommer sedan få instruktioner om hur du ska gå till väga för att skicka tillbaka varan eller byta ut den. Du behöver inte själv betala frakten när det gäller en reklamation.
Fri frakt på leksaker
Många butiker erbjuder fri frakt när du handlar över en viss gräns, denna gräns kan till exempel vara 499kr; alltså handlar du får minst 500kr så behöver du inte betala någon fraktavgift. Anledningen till dessa gränser är givetvis att butiken vill att man handlar lite mer då man har en kostnad för att plocka och skicka din order. En del butiker har fraktfritt på allt – men kan kombinera detta med att de har ett minsta ordervärde på till exempel 150kr.
Snabb leverans?
I den hårda konkurrensen om dig som kund hos leksaksbutikerna online så erbjuder de flesta butikerna riktigt snabb leverans. Många skickar iväg din order redan samma vardag om den inte läggs för sent på eftermiddagen. En del har flera fraktalternativ och däribland olika expressalternativ, vilka du kan välja mellan kan variera med vart du bor i Sverige. Ibland är ”standardfrakt” billigare eller gratis men kan ta någon vardag längre tid än en snabbfrakt som kostar något mer. Det är helt enkelt hur bråttom du har som avgör om det är värt att lägga de extra pengarna.
Kundtjänst
Upplägget på kundtjänsten hos leksaksbutikerna varierar lite, en del har ett telefonnummer du kan ringa och andra har en livechatt. Vad man tycker bäst om är såklart en smaksak. Gemensamt för alla leksaksbutiker vi har jämfört är att det går att maila eller fylla i ett kontaktformulär med frågor hos alla. De flesta frågor kan man ofta få svar på utan att kontakta butiken; antingen under deras kundservice-avdelning på webbplatsen eller i deras köpvillkor.
Vad säger andra kunder?
En enskild kund kan ha en uppfattning om butiken beroende på just sitt köp, men det som kanske är mer intressant är att se vad den ”stora massan” tycker. Därför har vi valt att plocka med kundomdömen från olika sajter som sammanställer omdömen från kunder (t.ex. Pricerunner, Trustpilot och Prisjakt), genom att sammanställa dessa omdömen får vi en bild av hur leksaksbutiken fungerar för de allra flesta.
Betalning
Nästan alla leksaksbutiker online erbjuder kortbetalning och de allra flesta erbjuder också någon form av kreditbetalning, till exempel via faktura eller delbetalning. Vi har i vår jämförelse skrivit vilka olika betalmetoder man kan använda. Vi ser att många använder Klarna och därmed också Klarnas konto och fakturabetalning.